Ei, ca importanta zi mai e azi. Stegulete peste tot. In gemurile apartamentelor din Pajura, in geamurile masinilor ce vrum vrum pe strazi in mare viteza, in mainile copiilor din Gara. Peste tot numai steaguri vezi. Doar azi. Romanii nu stiu sa fie romani decat in ziua de 1 decembrie. Si daca ii intrebi cine ce cum si cand pe 1 decembrie, dau din umeri.

Initial am vrut sa scriu ceva frumos, imediat dupa ce am vazut steagurile din geamurile patriotilor din cartier. Am vrut sa fac si niste poze, insa ceva m-a tinut de-o parte.

Cum am sarbatorit eu ziua asta? Pai m-am trezit la ora 6 sa mai repet pentru examenul de azi (da, am dat examen azi, zi de duminica, zi de 1 decembrie, zi nationala) care s-a dovedit a fi o catastrofa. Cat de mare? Inca nu stiu, vedem in ziua rezultatelor. Abia asteptam sa termin ca sa ma duc la targul de Craciun sa cumpar chestii colorate si nefolositoare, dar dragute. N-a mers, ca nu mi-a facut nimic si nimeni cu ochiul. Si nici eu lor.

Ma grabeam sa ajung acasa sa imi pun o geaca mai groasa pe mine. Frig, nene. Si sa ma indrept spre Gara pentru a sarbatori ca tot romanul, nu in Herastrau cu mici si vin, ci la Mc-ul din Gara. N-am mai mancat la Mc de ultima daca cand am mancat la Denny’s. Tot bun a ramas. Am avut ocazia sa vad si eu cum se desfasoara celebrarea zilei nationale la nivelul Garii de Nord, nu al bulevardelor unde totul e masiv si sclipicios.

Steaguri, nene. Multe steaguri. Tinute fie de maini mici cat un ghemotoc, fie de maini muncite si murdare, fie doar de maini imbatranite. De aceasta tara.

Un nene mi-a atras atentia cum mergea el impleticit si cum a iesit din Mc, mai sa dea cu mufa in asfalt, insa tinandu-se bine ca doar avea ceva pretios in mana. Un steag! Neah, … teapa. Era o ditai sticla de Ballantines pe care o savura de asa natura ca toata fata ii era satisfacuta. Si a luat toata gara la picior, l-am vazut doar eu, care stateam intr-un singur loc, de 5 ori. Dar era fericit in legea lui de om non-sarac. Si nimeni nu il deranja in nici cel mai subtil mod.

Acum, de ce ne sarbatorim noi tara doar o zi pe an? Asa cum ne sarbatorim ziua de nastere, bun. Insa faci lucruri pentru tine constant. Fie ca iti dai seama, fie ca nu, atunci cand te duci la magazin si iti cumperi Milka aia cu bule, tot pe tine te sarbatoresti. Sau cand mananci un kil de mandarine ca un nesatul, tot pe tine te sarbatoresti. Deci oficial doar o data pe an, insa neoficial…. in fiecare zi, uneori chiar si de mai multe ori pe zi.

Si cu tara cum ramane, domnule? De ce o sarbatoresti? De ce doar de 1 decembrie trebuie sa te duci in Herastrau sa-ti cumperi un mic si sa fluturi ca un disperat steagul? Sau de ce spui ca iti iubesti tara? Cum poti spune asa ceva cand esti un netrebnic de ultim rang?

O iubesti? Pai iubeste-o cum se cuvine si cinsteaste-o mai des. Si prin cinstit, nu intelege ca daca bei tu, iti sarbatoresti tara. Te sarbatoresti pe tine. Deci in fond, ce faci tu, ca roman pentru tara? Pai nimic. Poate platesti impozite, dar nici alea nu-s pentru tara.

Cand arunci gunoaie pe jos ca un mitocan, iti sarbatoresti tara? Si nu vorbim de protejarea mediului, vorbim de tara. Cand il bati pe cel de langa tine, care e tot roman, iti sarbatoresti tara? Cand iti bati joc de tot si toate care tin de tara asta, de la asfaltul pe care calci la nenea de langa tine din ratb pana la cum vorbesti limba romana, cum e? Tot o sarbatoresti?

Eu nu imi iubesc tara! Asa cum nu urasc America pentru ca urasc un american. Daca eu iubesc 5-10-100 de romani, asta nu inseamna ca imi iubesc tara. Daca ma duc sa ascult fanfara asta nu inseamna ca imi iubesc tara. Iubesc romanii destepti si romanii care ma iubesc. Insa nu iubesc Romania. Iubesc Vama si m-as muta acolo, insa nu iubesc Romania. Nu poti generaliza. Nu te poti inhaita turmei. Nu-mi pot iubi tara asa cum nu-mi pot uri facultatea. Urasc o materie, dar il iubesc pe profesor. Iubesc o tema nume, dar urasc perspectiva inchisa a celui care o preda.

Daca imi place de tine, asta nu inseamna ca iti iubesc tot neamul. Sa fie neamul tau sanatos, daca am vreo treaba, am cu tine. Daca esti african si imi esti drag, cred ca esti un om genial, ar trebui sa iubesc tot continentul doar pentru ca ti-e loc de bastina? Nu, nene. Iubesc parti asa cum urasc parti.

Daca tu chiar iti iubesti tara, invata intai de toate sa o respecti. Nu te mai du in strainatate sa furi, nu mai scuipa guma pe jos si nu mai da cu masina peste orice misuna pe strada. Fii putin mai atent la tot ce se intampla in jurul tau si alege ce anume sa iubesti si sa respecti. Nu poti fi atat de extremist. Nu te mai duce in croaziere si vacante in tari straine doar ca sa te faci de ras si, automat in mentalitatea unora sa faci de ras o tara intreaga.

Eram cu prietenii mei in statia de autobuz in America si asteptam la o coada imensa. Si in timp ce noi vorbeam in limba romana si ne vaitam de oboseala si altele, se uita un nene chioras si ne intreaba de unde suntem, la care unul dintre prietenii mei ii spune ca suntem din Romania. Fii atent la reactie: „Aaaa, gipsy, gipsy. Yeah, I know.” si face semnul ala cu mana care indica furt. Pai ce sa stai nene sa ii explici ca sa vezi ca o fi ca o pati. Si nici nu era american. Era un mexican. Fix gipsyul autentic american.

Pana una alta, eu ma sarbatoresc azi prin a manca din pachetul trimis cu multa grija si dragoste de mama. O romanca pe care, intr-adevar, o iubesc!

2 răspunsuri »

  1. George93 spune:

    Sa-ti cumperi sosete de iarna, nu stiu cum e pe la tine dar aici e frigut 😀 In plus, o sa inveti mai cu drag pentru urmatorul examen :))

    P.s. Lasa ca iti trag eu cu ochiul 😉

    Apreciat de 1 persoană

  2. Anca spune:

    În primul rând îți înțeleg revolta; sunt prea puține lucruri (comportamente) de-a lungul anului care să îți dea de înțeles că românii sunt mândri și apreciativi față de țara lor.
    În al doilea rând însă, n-ai cum să sărbătorești 1 decembrie (unirea Transilvaniei cu România) de mai multe ori. Așa cum fiecare altă țară își sărbătorește ziua națională o dată pe an (cu steaguri înclusiv), așa ne-o sărbătorim și noi. E un eveniment de readucere aminte a unui moment care ne facem să fim unde suntem astăzi. Nu poți mobiliza o țară întreagă la o sărbătoare (evenimente, ieșit în stradă, steaguri inclusiv) doar pentru că e o zi bună pentru a ne aduce aminte că suntem români și trebuie să ne mândrim cu asta.
    Cât despre iubrea față de țară, nici la mine n-a venit natural, dar am ajuns s-o învăț. Să nu-ți spun ce sentiment grozav e când ajungi să te împaci cu naționalitatea ta și cu metehnele poporului tău; priceless.

    Apreciază

Lasă un răspuns

