Stii cum e cand vezi o reclama la un Big Mac, cand il vezi maret si pe 3 etaje cel putin si parca deja ii simti gustul? Mmmmm!! Si cand il primesti e o sfrijitura de senvis caruia poate ii mai si lipseste ceva? Stii cum e dezamagirea aia de-ti supara sufletul. Insa il mananci ca doar l-ai platit si iti mai e si foame tare. Si esti student si n-ai bani. Chiar daca nu e ceea ce credeai sau voiai sa fie. Sau ce ziceau ei ca va fi.

Cand am ales sa ma duc la Universitate, la Limbi Straine am zis ca bum, Hogwarts o sa fie. Aveam impresia ca o sa vad profesori care mai de care, zburand pe unicorni veseli, vorbind perfect limbile pe care le predau. Ma si vedeam in amfiteatru cu gura cascata de splendoarea care le iesea pe gura, de cuvintele parca scoase din filme. Ma gandeam ca nu oricine ajunge profesor, mai cu seama profesor universitar la Universitatea Bucuresti, nu la vreo asa-zisa universitate privata unde te duci doar ca sa ai un act la mana pentru care platesti suficient de mult.

Stii cum sunt reclamele alea la produsele de epilat? Care fac minuni? Pe o piele deja lipsita de par? Pai ce e vrajeala asta? Vorba aia, daca vrei sa imi arati ca produsul tau face minuni, du-te de epileaza o gorila, nu un model ferchezuit care deja e fin si sclipicios.

Nu am cum sa comentez negativ de profesorii de la limba A-adica principala-care a fost chineza. Profesorii astia stiu ce fac si cum sa zburde cu eleganta nativilor. Aici vorbesc strict de limba B-adica secunda- care a fost engleza. Zici ca ma nene, nu e vreo limba rara sau cine stie ce dificila, se aude la fiecare colt de strada/tv/pc, etc, nu se poate sa nu fie vorbita bine. E bine, este vorbita ca dracu. Nu conteaza ca ai „n” ani in spate de experienta sau ca ai terminat facultatea acum cativa ani si esti novice in ceea ce faci. Din toate categoriile de varsta si sex, engleza este stalcita la cel mai inalt nivel. Si nu m-ar deranja daca tanti de la magazin ar stalci-o in asa hal, dar pentru numele lui Dumnezeu, esti profesor universitar cu treispemii de diplome.

Cum pot eu, student, un mucia care este venit de departe si trezit la 6 dimineata ca sa te vada/auda pe tine la curs, sa te respecte in vreun fel? Cand tu, profesor cu pretentii nu esti in stare sa pronunti corect cuvintele? Si nu ma refer la cine stie ce intortocheli de pronuntie, ci la cuvinte simple. Acuma, nu ma intelege gresit, nu astept chiar de la toti limbaj de nativi, insa macar acolo, minimum, ca doar toti ati facut fonologie, bat-o vina, la un moment dat in viata voastra. Nu imi pasa cata teorie stii si cate carti ai tocit sau ca ai strans mana scriitorilor x si y-apa de ploaie- cand tu vii la mine si imi pronunti „focus” care normal se pronunta „fəʊkəs, aka făucăs”, „fokăs”. Pai bine, nenea mare si tare, zi-mi direct „focus”, fix cum se scrie si m-ai linistit de tot.

Te prezinti in fata unui intreg amfiteatru cu foi in mana si dictezi. Serios? Pai da-mi nene foile alea ca le pot scrie si singur acasa in 30 de minute si cu restul de o ora si jumatate sa fac altceva. Sa ma mai uit la un serial ceva, ca sa-mi calmez urechile care sangereaza din cauza pronuntiei tale. Nu ti-e rusine sa spui prietenilor si mai stiu eu cui ca esti profesor universitar in capitala, la cea mai buna facultate de limbi straine cand tu nu poti scoate nasul din foi ca te pierzi? Iar cand cineva iti pune vreo intrebare pari concentrat, pierzi 3 minute gandindu-te ce sa spui-bine, probabil te gandesti ce sa mai gatesti sau cu ce fusta sa te duci imbracata la slujba de duminica asta- si cum sa spui si ajungi sa balbai 3 cuvinte care nu sunt nici pe departe apropiate de vreun raspuns decent la o intrebare pusa de un student de anul 3.

Imi dai partiale in care ma intrebi cum il cheama pe EL- un personaj care apare de 2 ori intr-un roman de 600 de pagini- cu ce era imbracat si cum ii miroseau sosetele. Iar daca nu stiu sa-ti raspund, ca doar nu tin minte cum ii miroseau lui sosetele in 2 randuri din 600 de pagini, ai tupeul sa imi spui ca am citit romanul ala blestemat degeaba? Cum poti sa imi zici asa ceva? Cum poti sa continui cu metoda ta de a examina studentii cand vezi ca mai mult de 3/4 din grupa iti pica? Clar ca problema e la ei, nu la tine, ca doar ai vazut tu in nu stiu ce tara, la nu stiu ce conferinta metoda asta de notare si la ei mergea. Vrei tu musai sa merga si aici. Esti cu capu, omule.

Cum poti sa imi dai un raspuns decent la o intrebare usoara in care sa faci 30jdemii de dezacorduri? Ai vorbit 1 minut dintre care doar topica frazei a fost corecta, ca in rest, pronuntie, gramaticalitate, nema. Caput. Cum, nene, sa nu-ti fie rusine sa te prezinti asa in fata studentilor? Nu e de competenta ta materia asta si nivelul, du-te nene la scoala primara. Se face si acolo suficient banet. Faci pregatiri si bagi cate 5 in grupa ca doar asa se poarta si in 2 luni iti iei masina noua. In alte 2 luni poate strangi suficienti bani incat sa te duci si tu la niste cursuri de formare-ca n-ai ce perfectiona- in ale englezei. Zic si eu acu, mna.

Da, sunt suparata. Pentru ca am venit cu sperante mari, am urcat 3 etaje in fiecare zi, am stat in bancile alea jegoase ore intregi ca sa ma perfectionez. Ca sa culeg informatie, ca sa ma bucur ca sunt aici si ca sa nu ajung sa tanjesc dupa un 5.  Sa ma duc cu drag, sa fac teme pertinente si sa fiu notata in asa fel incat sa inteleg unde am gresit si ce trebuie reparat. Nu sa alerg incostienta dintr-o parte in alta pentru a face teme stupide fara nici un inteles, doar cu gandul ca ” hai sa termin odata si cu porcaria asta.” Am ajuns sa astept cu nerabdare terminarea chinului si a batjocurii. Da, viitoare student, anul 3 a fost cea mai mare bataie de joc. Bine cea mai mare pana acum, nu ma mira daca exista altele si mai si. Nu am avansat cu nimic, nu am acumulat nimic. Pentru ca nu am avut de la cine.

Pentru viitorul student la Limbi si Literaturi Straine, coboara-ti pretentiile. Nu visa la filme pe holurile facultatii. Nu visa la corectitudine si la ceva uau. Nu visa. Du-te acolo cu capul sus si da-ti silinta cat mai mult. Poate ai noroc de profesori buni si o sa ma crezi nebuna. Sincer, as prefera sa zici ca habar nu am despre ce vorbesc si ca ai profi tari. Sper asta pentru tine, pentru ca meriti.

P.S.: Acest post este unul plin de frustrari. Profesorii mentionati mai sus exista si misuna pe holurile facultatii si vor misuna in continuare. Nu este cazul de astfel de profesori doar la Limbi Straine. Sunt sigura ca sunt peste tot.

P.S.: Am avut parte si de profesori absolut minunati carora le multumesc si ma gandesc cu drag la ei. Am sa si scriu un mail de multumire unui prof saptamana viitoate pentru ca merita si pentru ca trebuie sa stie ca ce face e genial de bine. Se vorbeste prea mult de profii care sunt la pamant si ii luam de buni pe cei de la care chiar am avut de invatat.

Lasă un răspuns

